Τί μπορώ να κάνω μόνος μου για την πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης;

Το πρώτο μέλημα για έναν άνθρωπο, ο οποίος χαρακτηρίζεται από στοιχεία προσωπικότητάς που ευνοούν την εμφάνιση του συνδρόμου (π.χ. τελειομανία, υπερβολικές απαιτήσεις από τον εαυτό του) και ο οποίος νιώθει ότι πιέζεται υπερβολικά στον εργασιακό του χώρο, θα πρέπει να είναι η φροντίδα της ψυχικής και σωματικής του ευεξίας. 
Πολλές φορές, ακόμα και μικρές αλλαγές στην καθημερινότητα ενός ατόμου, είναι ικανές να το ανακουφίσουν αρκετά, μειώνοντας το άγχος και βελτιώνοντας τη διάθεση του.
Δοκιμάστε, λοιπόν, τα παρακάτω: 
  • Αρχίστε να λέτε «όχι», όπου θεωρείτε ότι πρέπει να το πείτε. Υιοθετήστε τη στάση «δεν θέλω να είμαι «καλός/καλή», αλλά «θέλω να είμαι ΚΑΛΑ».
  • Αναλύστε τις αιτίες, οι οποίες δημιουργούν την ένταση και εξετάστε πώς και που μπορούν να γίνουν τροποποιήσεις στην εργασία ή / και στο οικογενειακό περιβάλλον, οι οποίες θα μπορούσαν να  συμβάλλουν στη μείωση του άγχους σας. Κάποιες φορές μπορεί να είναι απαραίτητη ακόμα και η αλλαγή του εργασιακού περιβάλλοντος, όταν δηλαδή δεν μπορούν να αλλάξουν οι συνθήκες εργασίας. 
  • Κάντε την σωματική άσκηση μέρος της καθημερινότητάς σας, καθώς συμβάλλει ουσιαστικά στη μείωση του άγχους. Δείτε την ώρα της γυμναστικής σαν ένα «επαγγελματικό ραντεβού» το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείτε οπωσδήποτε  και όχι μόνο όταν σας «περισσεύει» χρόνος.
  • Φροντίστε να έχετε ένα ημερήσιο «Μην ενοχλείτε». Ορίστε μέσα στην ημέρα μικρά διαστήματα, έστω 5 λεπτών, κατά την διάρκεια των οποίων δεν θα ασχολείστε με τίποτα. Μπορείτε, για παράδειγμα, να κλείσετε τα μάτια σας, να πάτε μια βόλτα ή να κοιτάξετε απλά έξω από το παράθυρο και να παρατηρήσετε την κάθε λεπτομέρεια. Αυτά τα λίγα λεπτά μπορούν να ενταχθούν σε κάθε εργασιακό πρόγραμμα, όσο πιεστικό και αν είναι και θα σας προσφέρουν πέρα από την ανακούφιση και την ευκαιρία, να «γεμίσετε ξανά τις μπαταρίες σας».
  • Αναθεωρήστε την τελειομανία, που ίσως έχετε. Δεν χρειάζεται πάντα το απόλυτα τέλειο αποτέλεσμα. Αναμφίβολα, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου ένα υψηλής ποιότητας αποτέλεσμα μιας εργασίας θα ήταν αποδεκτό. Αυτές οι περιπτώσεις αποτελούν μία εξαιρετική ευκαιρία για να εξοικονομήσετε χρόνο και ενέργεια.
  • Φροντίστε να έχετε κάθε μέρα κάποια ώρα για ξεκούραση. Προκειμένου  να το καταφέρετε, βάλτε προτεραιότητες και ξεχωρίστε τις σημαντικές από τις λιγότερες σημαντικές εργασίες.
  • Πολλές φορές, η ανάθεση μικρών αλλά και μεγάλων εργασιών, σε κάποιο άλλο άτομο, το οποίο έχετε εκπαιδεύσει κατάλληλα, μπορεί επίσης να βοηθήσει. Εξάλλου, η επένδυση στην εκπαίδευση έχει μακροπρόθεσμα πολλά θετικά αποτελέσματα, διότι με αυτό τον τρόπο μειώνετε τον φόρτο εργασίας σας. 

Περισσότερα

blog

Μεινετε ενημερωμενοι. Νεα, αποψεις και ενδιαφεροντα αρθρα

Βλάπτεται η ψυχική υγεία του παιδιού μου μέσω της καραντίνας με όλα τα περιοριστικά μέτρα;

Με βάση τα νέα δεδομένα που επικρατούν τους τελευταίους μήνες λόγω του κορονοϊού η καθημερινότητα μας έχει αλλάξει αρκετά.

Τί είναι οι «επιτελικές λειτουργίες»

Οι επιτελικές λειτουργίες (executive functions) είναι σύμφωνα με τον Funahashi (2001) «το προϊόν της συντονισμένης λειτουργίας ποικίλων διεργασιών