Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς το παιδί τους;

16.png
Όταν πλησιάζει ο καιρός για να πάει το παιδί τους στο δημοτικό σχολείο, πολλοί γονείς στην προσπάθειά τους να το  προετοιμάσουν, έτσι ώστε να έχει τα καλύτερα εφόδια για σχολική επιτυχία, επικεντρώνονται στο γνωστικό τομέα της σχολικής ετοιμότητας, μαθαίνοντάς του τα γράμματα της αλφαβήτας, γράφουν «γραμματάκια» μαζί του και προσπαθούν να του μάθουν  ανάγνωση.
Στην πραγματικότητα, ένα ώριμο παιδί δεν χρειάζεται «προετοιμασία» σε αυτόν τον τομέα, αλλά πολύ περισσότερο  χρειάζεται υποστήριξη και ανάπτυξη σε τομείς που αποτελούν προϋπόθεση για την ομαλή ένταξη στο δημοτικό σχολείο και την σχολική του επιτυχία.
Πλαίσιο βασικών προϋποθέσεων:
  • Τηρήστε ένα σταθερό καθημερινό ρυθμό στην οικογενειακή ζωή με σταθερές ώρες για φαγητό, ύπνο και παιχνίδι.
  • Βάλτε σταθερά όρια  σχετικά με τη διαχείριση του χρόνου, έτσι ώστε να μεταφέρετε στο παιδί ότι η κάθε δραστηριότητα αρχίζει και τελειώνει στην ώρα της.
  • Καλλιεργήστε την εμπιστοσύνη στον εαυτό του και ενθαρρύνετε την προσπάθεια του παιδιού και μην επιβραβεύετε μόνο ένα τέλειο αποτέλεσμα.
Βασικές επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες:
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να έχει αυτόνομη δράση και να παίρνει πρωτοβουλίες ανάλογα με την ηλικία του. Αφήστε το να είναι υπεύθυνο για την αυτοεξυπηρέτησή του, δηλαδή να ντύνεται μόνο του, να τρώει μόνο του, να τακτοποιεί τα πράγματά του, π.χ. να ετοιμάζει την τσάντα του για την επόμενη μέρα, να είναι υπεύθυνο για την επιστροφή βιβλίων από τη δανειστική βιβλιοθήκη κ.τ.λ. και αφήστε το να υποστεί (σε λογικά πλαίσια και ανάλογα με την ηλικία του βέβαια) τις συνέπειες των πράξεών του.
  • Αφήστε το παιδί να συμμετέχει σε οικιακές εργασίες, π.χ. στο στρώσιμο του τραπεζιού ή στην τακτοποίηση πραγμάτων που ψωνίσατε. Έτσι, όχι μόνο περνάτε περισσότερο χρόνο μαζί  του, αλλά το βοηθάτε να γίνει πιο υπεύθυνο, να μάθει να ακολουθεί οδηγίες και επιπλέον, του προσφέρετε άπειρες ευκαιρίες για να μετρά αντικείμενα, να κάνει αντιστοιχίσεις, ταξινομήσεις κ.τ.λ.
  • Μειώστε την ώρα που περνά το παιδί μπροστά στην τηλεόραση και τον υπολογιστή, διότι:
    • ουσιαστικά το παιδί απομονώνεται και δεν υπάρχει αμφίδρομη σχέση με ένα άλλο άτομο.
    • δεν εξασκείται στην αποτελεσματική επικοινωνία και στην  προσαρμογή με τον  συνομιλητή του.
    • οι γρήγοροι ρυθμοί  της τηλεόρασης και των παιχνιδιών του υπολογιστή εμποδίζουν το παιδί να αναπτύξει την ικανότητά του να προσπαθήσει με επιμονή σε μια δραστηριότητα / άσκηση παρά την τυχόν αρχική δυσκολία του.
    • Όταν βλέπει  το παιδί τηλεόραση, καλό θα ήταν να βλέπετε και εσείς  μαζί του. Πρέπει ωστόσο να παρακολουθεί τηλεόραση για περιορισμένο χρόνο  και συγκεκριμένες ταινίες, κατάλληλες για την ηλικία και την συναισθηματική του κατάσταση. Στη συνέχεια, μπορείτε να δημιουργήσετε διαλόγους μαζί με το παιδί για αυτά που είδε, να συζητήσετε για τυχόν απορίες που έχει κ.τ.λ.
    • Παίξτε μαζί του επιτραπέζια παιχνίδια, γιατί το βοηθούν να μάθει να υπακούει σε κανόνες, να περιμένει τη σειρά του, αλλά και να τη διεκδικεί.
    • Εξασκήστε την ικανότητά του να ακολουθεί ομαδικές, αλλά και ατομικές οδηγίες.
    • Καλλιεργήστε  την ικανότητά του να ολοκληρώνει την εργασία που αρχίζει.
    • Δώστε το πρότυπο αποτελεσματικής επικοινωνίας και μάθετέ του να ακούει με προσοχή.

Περισσότερα

blog

Μεινετε ενημερωμενοι. Νεα, αποψεις και ενδιαφεροντα αρθρα

Βλάπτεται η ψυχική υγεία του παιδιού μου μέσω της καραντίνας με όλα τα περιοριστικά μέτρα;

Με βάση τα νέα δεδομένα που επικρατούν τους τελευταίους μήνες λόγω του κορονοϊού η καθημερινότητα μας έχει αλλάξει αρκετά.

Τί είναι οι «επιτελικές λειτουργίες»

Οι επιτελικές λειτουργίες (executive functions) είναι σύμφωνα με τον Funahashi (2001) «το προϊόν της συντονισμένης λειτουργίας ποικίλων διεργασιών