Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου;

asperger.jpg
Τα άτομα με σύνδρομο Asperger παρουσιάζουν ποικίλα χαρακτηριστικά, ιδιαίτερα στην κοινωνική αλληλεπίδραση και στην επικοινωνία. Επίσης παρουσιάζουν εμμονές σε συγκεκριμένες ρουτίνες, περιορισμένα ενδιαφέροντα με τα οποία το άτομο μπορεί να ασχολείται σχολαστικά και επαναλαμβανόμενα, αισθητηριακές διαταραχές, κινητική αδεξιότητα, καθώς και ιδιαιτερότητες στον τρόπο σκέψης. 
Συγκεκριμένα παρουσιάζουν δυσκολίες στους παρακάτω τομείς:
Κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία
  • Δυσκολία στην ανάπτυξη και διατήρηση φιλίας, παρόλη την επιθυμία τους να έχουν φίλους. 
Η δυσκολία αυτή οφείλεται μεταξύ άλλων: στις παρακάτω αδυναμίες: εντοπίζονται 
    • Στην  αδυναμία  κατανόησης και εφαρμογής των άγραφων κανόνων που διέπουν την κοινωνική συμπεριφορά. 
    • Στις ελλείψεις που παρουσιάζουν στην μη λεκτική επικοινωνία (π.χ. βλεμματική επαφή, εκφράσεις προσώπου)
    • Στην αδυναμία στο να κατανοήσουν παιχνίδια και ομαδικές δραστηριότητες 
  • Δυσκολία στην ερμηνεία λεκτικών και έξω λεκτικών μηνυμάτων
Τα άτομα με σύνδρομο Asperger δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν τα λόγια, τις πράξεις και τα συναισθήματα των άλλων και παρερμηνεύουν τη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία και πολλές φορές κοιτάζουν επίμονα το πρόσωπο του συνομιλητή τους, προσπαθώντας να συλλάβουν το νόημα της συζήτησης. 
  • Δυσκολία κατανόησης
Τα άτομα με σύνδρομο Asperger δεν παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας, αντιθέτως έχουν ιδιαίτερα ανεπτυγμένο λεξιλόγιο. Παρόλα αυτά δυσκολεύονται να εκφραστούν συναισθηματικά και κοινωνικά, δυσκολεύονται να κατανήσουν τα λογοπαίγνια, τον μεταφορικό λόγο, τα αστεία και την ειρωνεία, γιατί αντιλαμβάνονται τα νοήματα πάντα κυριολεκτικά. 
  • Μειωμένη κοινωνική φαντασία
Συχνά υστερούν στην κοινωνική φαντασία, δυσκολεύονται δηλαδή στη δημιουργία εναλλακτικών κοινωνικών σεναρίων (π.χ. τί θα έκανες αν θα γυρνούσες στο σπίτι σου και θα είχες χάσει τα κλειδιά σου;) ή να προβλέψουν τί θα συμβεί καθώς εξελίσσεται μία κοινωνική συναναστροφή (π.χ. αν θα πω …. τότε μάλλον ο …. θα ….)
  • Δυσκολίες στις επικοινωνιακές δεξιότητες:
    • Δε γνωρίζουν πώς να ξεκινήσουν ένα διάλογο, πότε μπορούν  να διακόψουν τον συνομιλητή τους, πότε εκείνος έχει χάσει το ενδιαφέρον του, τί πρέπει να τον  ρωτήσουν για να διατηρήσει τη συζήτηση ενδιαφέρουσα και πότε πρέπει να τελειώσουν τη συνομιλία. Αποτέλεσμα είναι συχνά να μακρηγορούν, μονολογώντας σε θέματα που δεν ενδιαφέρουν τον συνομιλητή του, αλλά κυρίως τους ιδίους.
    • Συχνά επινοούν λέξεις, μιλούν με ασυνήθιστη, δυνατή, μη εκφραστική μονότονη φωνή.
    • Πολλές φορές ο λόγος τους είναι πολύ ακριβής, τυπικός και σχολαστικός.
    • Η έκφραση του προσώπου τους είναι συνήθως επίπεδη και οι χειρονομίες τους υπερβολικές, αδέξιες ή μη συμβατές με το περιεχόμενο των λόγων τους. 
  • Εμμονή με ρουτίνες
Τα άτομα με Asperger δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τις αλλαγές στην καθημερινότητά τους, γεγονός που τους οδηγεί στο να προσκολλώνται σε συμπεριφορές ρουτίνας στην προσπάθειά τους να διαχειριστούν τη σύγχυση και το άγχος που βιώνουν στην αντιμετώπιση αλλαγών της καθημερινότητάς τους (π.χ. αλλαγή τάξης, ένα ταξίδι ή ακόμα μία αλλαγή στην διαδρομή μίας καθημερινής δραστηριότητας, για παράδειγμα ο δρόμος για το σουπερμάρκετ). Αποτέλεσμα αυτής της δυσκολίας είναι ότι τα παιδιά επιμένουν να ακολουθήσουν κάθε μέρα το ίδιο πρόγραμμα ακριβώς και οι ενήλικες με Asperger να κάνουν τις δραστηριότητες πάντα με την ίδια σειρά, χωρίς περιθώριο για την παραμικρή τροποποίηση. 
  • Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα
Τα άτομα με Asperger παρουσιάζουν συχνά ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, πολλές φορές ασυνήθιστα για την ηλικία τους και συνήθως σε υπερβολικό βαθμό (π.χ. φυσικά φαινόμενα, το διάστημα,  δρομολόγια Μετρό, τρένα, αλυσίδες fast food, χάρτες, μάρκες αυτοκινήτων). Τα ενδιαφέροντα αυτά κυριαρχούν στη ζωή τους και στις συζητήσεις τους, επιδιώκοντας συνήθως να μιλούν για τα θέματα αυτά αποκλειστικά, αγνοώντας το ότι δεν ενδιαφέρει τον συνομιλητή τους και ότι αυτός έχει τα δικά του ενδιαφέροντα. Τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα μπορεί να είναι ισόβια ή να αλλάζουν κατά διαστήματα από τη μέρα στην άλλη. Με τη σωστή καθοδήγηση, αυτά τα ενδιαφέροντα και αυτές οι ιδιαίτερες γνώσεις που έχει το άτομο για τα θέματα που το απασχολούν, μπορούν να αποτελέσουν ευκαιρίες επαγγελματικής ενασχόλησης. 
  • Αισθητηριακές δυσκολίες 
Το άτομο με σύνδρομο Asperger ενδέχεται να έχει υπερευαισθησίες, δηλαδή να είναι υπερβολικά ευαίσθητο σε κάποια ερεθίσματα (π.χ. ήχοι, γεύσεις, μυρωδιές)  ή και υποευαισθησία, δηλαδή να έχουν μειωμένη ευαισθησία σε κάποιους ερεθισμούς (π.χ. πόνο). Στην πρώτη περίπτωση, τα άτομα αυτά μπορεί να ταράζονται από ήχους και φώτα που άλλοι δεν παρατηρούν ή δεν τους ενοχλούν. Επίσης, πολλές φορές τρομάζουν από έντονες μυρωδιές (π.χ. κρεμμύδι, τυρί) και θορύβους (π.χ. ηλεκτρική σκούπα), με αποτέλεσμα να συμπεριφέρονται ασυνήθιστα (π.χ. να κλείνουν τα αυτιά τους, να φύγουν στο μέσο μια συνομιλίας), προκαλώντας την απορία των συνανθρώπων τους. 
  • Δυσκολία στον συντονισμό κινήσεων
Το άτομο με σύνδρομο Asperger έχει συχνά μειωμένη επίγνωση της σχετικής θέσης του στο χώρο με αποτέλεσμα να  εμφανίζει συχνά κινητική αδεξιότητα και δυσκολία στο να συντονίσει τις κινήσεις του. Συνεπώς έχει δυσκολίες π.χ. στο να ακολουθήσει ρυθμό, να μάθει να δένει τα κορδόνια του, να πετάξει ή να πιάσει μια μπάλα. Έχει ιδιαίτερο περπάτημα και πολλές φορές κάνει γκριμάτσες ή/και παρουσιάζει διάφορα τικ.
  • Ιδιαιτερότητα στη σκέψη
Η σκέψη του ατόμου με σύνδρομο Asperger χαρακτηρίζεται από έλλειψη ευελιξίας. Λόγω αυτής της δυσκολίας, το φανταστικό παιχνίδι του παιδιού είναι συχνά μοναχικό  και φτωχό σε φαντασία.

Περισσότερα

blog

Μεινετε ενημερωμενοι. Νεα, αποψεις και ενδιαφεροντα αρθρα

Αργοπορημένη προσέλευση γονέων και παιδιών στο σχολείο και στα μαθήματά τους – Μηνύματα που στέλνουν οι γονείς

Τί είναι οι «επιτελικές λειτουργίες»

Οι επιτελικές λειτουργίες (executive functions) είναι σύμφωνα με τον Funahashi (2001) «το προϊόν της συντονισμένης λειτουργίας ποικίλων διεργασιών