Ποια είναι τα χαρακτηριστικά παιδιών με κοινωνικές αναστολές ή κοινωνική φοβία;

Teenagers Photos.jpg
Το κάθε παιδί και ο κάθε έφηβος με κοινωνικές αναστολές / κοινωνική φοβία παρουσιάζει μία ξεχωριστή εικόνα και έναν ιδιαίτερο για αυτό συνδυασμό συμπτωμάτων, όπως:
  • έντονη προσπάθεια να περάσει απαρατήρητο
  • ελλιπείς κοινωνικές δεξιότητες
  • μειωμένη δραστηριότητα και ανταπόκριση σε μια κοινωνική κατάσταση σε σχέση με άλλα παιδιά αντίστοιχης ηλικίας
  • μειωμένη αυτοεπιβεβαιωτική – διεκδικητή συμπεριφορά
  • αίσθημα μοναξιάς, ανίας και μελαγχολίας
  • ιδιαιτερότητες στην ομιλία: μιλά «σαν να το κυνηγούν», όχι καθαρά, πολύ γρήγορα, κόβει απότομα τη ροή της ομιλίας του, χρησιμοποιεί συχνά τις ίδιες λέξεις, μιλά πολύ σιγά ή πολύ δυνατά, δίνει μονολεκτικές απαντήσεις, χρειάζεται πολλή ώρα μέχρι να απαντήσει.
  • ιδιαιτερότητες στην έκφραση του προσώπου: το παιδί κοκκινίζει ή χάνει το χρώμα του όταν του μιλούν, κοιτάζει γύρω του με αβεβαιότητα ή χαμηλώνει το κεφάλι του, έχει ελλιπή βλεμματική επαφή με το συνομιλητή του, οι μύες του προσώπου του συσπώνται, δαγκώνει τα χείλη του, σφίγγει τα δόντια του, τρέμει το σαγόνι του.
  • ιδιαιτερότητες στην έκφραση του σώματος και στην κινητικότητα: τα χέρια του τρέμουν, τρώει τα μολύβια ή/και τα νύχια του, κάθεται πολλή ώρα στην ίδια θέση για να μη γίνεται αντιληπτό από το περιβάλλον και μπορεί να κάνει ασύγχρονες κινήσεις και να περπατά λοξά και δειλά.
  • αρνητική εικόνα εαυτού 
  • έντονη ευαισθησία σε ενδεχόμενο απόρριψής του
  • υπερβολική ανησυχία για την εικόνα που έχουν οι «σημαντικοί άλλοι» για αυτό
  • δεν έχει φίλους
  • θεωρείται «ήσυχο» και «συνεσταλμένο» από ενήλικους και συνομήλικους
  • έχει δυσκολία στο να προσεγγίσει άλλα παιδιά και στη συμμετοχή σε ομαδικά παιχνίδια
  • αποφεύγει να σηκώσει το χέρι του για να «πει μάθημα» και πολλές φορές δεν απαντάει σε ερωτήσεις του δασκάλου ή απαντά με φωνή διστακτική ή χαμηλή
  • αποφεύγει να ζητήσει βοήθεια από το δάσκαλο
  • αποφεύγει ή αρνείται να συμμετέχει σε εκδρομές και σχολικές εκδηλώσεις
  • αποφεύγει να εκτεθεί με οποιονδήποτε τρόπο, π.χ. δεν απαντά στο τηλέφωνο, απομονώνεται όταν έρχονται επισκέπτες στο σπίτι.
Για να χαρακτηρίσουμε τη συμπεριφορά του παιδιού ως προβληματική ή ως δυσλειτουργική, αυτή πρέπει να είναι συχνή και έντονη, να διαρκεί πολύ, να εμφανίζεται σε όλες τις μορφές αλληλεπίδρασης του παιδιού και έχει αρνητικές επιπτώσεις:
  • στις διαπροσωπικές και κοινωνικές σχέσεις
  • στο συναίσθημα- νιώθοντας μοναξιά, ανία και άλλα καταθλιπτικά συμπτώματα
  • στη σχολική επίδοση
  • στον αυτοέλεγχο -με το να ελέγχει το παιδί υπερβολικά τις κινήσεις και αντιδράσεις του
  • στην αυτοαντίληψη -έχοντας αρνητική εικόνα για τον εαυτό του.
Οι κοινωνικές αναστολές μπορεί να εμφανιστούν παράλληλα με άλλα προβλήματα, όπως:
  • μαθησιακές δυσκολίες
  • χαμηλή σχολική επίδοση
  • διαταραχή ελλειμματικής προσοχής
  • υπερκινητικότητα
  • διαταραχές του λόγου
  • σχολική φοβία
  • ενούρηση ή/και εγκόπριση.

Περισσότερα

blog

Μεινετε ενημερωμενοι. Νεα, αποψεις και ενδιαφεροντα αρθρα

Βλάπτεται η ψυχική υγεία του παιδιού μου μέσω της καραντίνας με όλα τα περιοριστικά μέτρα;

Με βάση τα νέα δεδομένα που επικρατούν τους τελευταίους μήνες λόγω του κορονοϊού η καθημερινότητα μας έχει αλλάξει αρκετά.

Τί είναι οι «επιτελικές λειτουργίες»

Οι επιτελικές λειτουργίες (executive functions) είναι σύμφωνα με τον Funahashi (2001) «το προϊόν της συντονισμένης λειτουργίας ποικίλων διεργασιών