Το άγχος εκδηλώνεται με διαφορετικό τρόπο σε κάθε άνθρωπο και η συμπτωματολογία του είναι πολυδιάστατη, καθώς έχει επίδραση σε ολόκληρο το σύστημα νου – σώμα σε συναισθηματικό, γνωστικό, σωματικό επίπεδο, καθώς και στον τομέα της συμπεριφοράς.
Ψυχοφυσιολογικά συμπτώματα:
ταχυκαρδία
δύσπνοια
πονοκέφαλοι
δερματικές ενοχλήσεις
αυξημένη αρτηριακή πίεση
εξάψεις
«βάρος» και πόνο στο στήθος
βήχα και ασθματικές καταστάσεις
δυσπεψία , διάρροια
υπερευαισθησία στο θόρυβο ή σε μυρωδιές
μειωμένη σεξουαλική διάθεση
αϋπνίες και διαταραχές του ύπνου
ζαλάδες
ναυτία
διάφορες σωματικές ενοχλήσεις χωρίς οργανική αιτία (πόνοι στον αυχένα, στη πλάτη, στην κοιλιά κτλ.)
Ψυχολογικά συμπτώματα
Συναισθηματικές και ψυχολογικές αντιδράσεις του άγχους είναι μεταξύ άλλων:
αίσθημα συνεχούς ανησυχίας
υπερδιέγερση
αίσθημα εξάντλησης και κούρασης
αρνητική διάθεση
ευερεθιστότητα
αντιδράσεις πανικού
Συμπτώματα στο γνωστικό τομέα
Το υπερβολικό άγχος δρα αρνητικά και στο γνωστικό τομέα και το άτομο που το βιώνει χαρακτηρίζεται από:
αρνητικές σκέψεις
υπερτίμηση της σοβαρότητας της κατάστασης σε συνδυασμό με υποτίμηση των ατομικών ικανοτήτων και της εξωτερικής βοήθειας που παρέχεται στο μαθητή
επικέντρωση στην αποτυχί α και καταστροφολογία
δυσκολίες συγκέντρωσης
δυσκολίες μάθησης
μείωση της αποδοτικότητας
Συμπτώματα στο επίπεδο της συμπεριφοράς
Τα συμπτώματα στο σωματικό, ψυχολογικό και γνωστικό τομέα έχουν επιπτώσεις και στη συμπεριφορά του ατόμου, το οποίο μπορεί να παρουσιάσει:
παραίτηση από το διάβασμα ως αποφυγή του αγχογόνου ερεθίσματος ή της κατάστασης που προκαλεί το άγχος
Μεινετε ενημερωμενοι. Νεα, αποψεις και ενδιαφεροντα αρθρα
«Μαμά, δεν το τρώω!» Όταν το φαγητό γίνεται «μάχη».
Το παιδί μου δεν κάθεται στο τραπέζι και συχνά αναγκάζομαι να χρησιμοποιήσω κάποιο βίντεο για να του αποσπάσω την προσοχή. Η διαδικασία του γεύματος μοιάζει με κυνηγητό ή μάχη. Τι να κάνω;
Λογοθεραπεία – Εργοθεραπεία: Πως θα καταλάβω τι χρειάζεται ένα παιδί ή ένας ενήλικας;
«Από μπαλέτο στο σκάκι… και μετά προπόνηση!» Πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες είναι… πολλές;
Στις ελληνικές οικογένειες, είναι συχνό φαινόμενο τα παιδιά να έχουν περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες κι από έναν ενήλικα επαγγελματία: αγγλικά, μουσική, αθλήματα, ρομποτική, σκάκι, ζωγραφική… και ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Πότε να επισκεφτώ έναν ψυχολόγο;
Η επίσκεψη σε έναν ψυχολόγο δεν προϋποθέτει απαραίτητα την ύπαρξη σοβαρής ψυχικής διαταραχής – είναι, πάνω απ’ όλα, μια πράξη φροντίδας του εαυτού μας.
«Μαμά, δεν το τρώω!» Όταν το φαγητό γίνεται «μάχη».
Το παιδί μου δεν κάθεται στο τραπέζι και συχνά αναγκάζομαι να χρησιμοποιήσω κάποιο βίντεο για να του αποσπάσω την προσοχή. Η διαδικασία του γεύματος μοιάζει με κυνηγητό ή μάχη. Τι να κάνω;
Λογοθεραπεία – Εργοθεραπεία: Πως θα καταλάβω τι χρειάζεται ένα παιδί ή ένας ενήλικας;
«Από μπαλέτο στο σκάκι… και μετά προπόνηση!» Πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες είναι… πολλές;
Στις ελληνικές οικογένειες, είναι συχνό φαινόμενο τα παιδιά να έχουν περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες κι από έναν ενήλικα επαγγελματία: αγγλικά, μουσική, αθλήματα, ρομποτική, σκάκι, ζωγραφική… και ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Πότε να επισκεφτώ έναν ψυχολόγο;
Η επίσκεψη σε έναν ψυχολόγο δεν προϋποθέτει απαραίτητα την ύπαρξη σοβαρής ψυχικής διαταραχής – είναι, πάνω απ’ όλα, μια πράξη φροντίδας του εαυτού μας.
«Μαμά, δεν το τρώω!» Όταν το φαγητό γίνεται «μάχη».
Το παιδί μου δεν κάθεται στο τραπέζι και συχνά αναγκάζομαι να χρησιμοποιήσω κάποιο βίντεο για να του αποσπάσω την προσοχή. Η διαδικασία του γεύματος μοιάζει με κυνηγητό ή μάχη. Τι να κάνω;
Λογοθεραπεία – Εργοθεραπεία: Πως θα καταλάβω τι χρειάζεται ένα παιδί ή ένας ενήλικας;