Διαβάστε του παραμύθια και απλές ιστορίες και παροτρύνετέ το να τα αφηγηθεί σε άλλους μόνο του.
Κοιτάξτε οικογενειακές φωτογραφίες και «κουβεντιάστε» για αυτές.
Όταν μιλάτε μαζί του, δώστε του χρόνο για να σας απαντήσει και μην «το προλαβαίνετε» μαντεύοντας και ολοκληρώνοντας εσείς τη σκέψη του.
Ρωτήστε το με ειλικρινές ενδιαφέρον για τα βιώματά του.
Μέσα από παιχνίδια, παροτρύνετε το παιδί σας να σας περιγράψει αντικείμενα, ζώα κ.τ.λ. Στη συνέχεια, μπορείτε να περάσετε και στην περιγραφή αφηρημένων εννοιών (π.χ. χαρά, φίλος κ.τ.λ.)
Δημιουργήστε καταστάσεις τις οποίες μπορεί να διηγηθεί αργότερα (π.χ. μια εκδρομή, μια θεατρική παράσταση), γιατί η ευχέρεια στον προφορικό λόγο και στην έκφραση αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για τον γραπτό λόγο. Ένα παιδί που δεν περιγράφει καλά, πιθανόν να μην εκφράζεται μετέπειτα ούτε στον γραπτό λόγο ικανοποιητικά.
Ταξινομείστε μαζί του αντικείμενα με βάση διαφορετικές ιδιότητες (π.χ. χρώμα, σχήμα, μέγεθος, χρήση, θερμοκρασία).
Διαβάστε μαζί του παραμύθια που αναφέρονται σε κοινωνικά θέματα (π.χ.: διαφορετικότητα, μοίρασμα, τσακωμός, φιλία) και συζητήστε τα μαζί του.
Εκμεταλλευτείτε μια επίσκεψή σας στο σούπερ-μάρκετ και ζητήστε του να εντοπίσει τη μάρκα το χυμό που πίνει ή το γιαούρτι που τρώει ανάμεσα στα άλλα προϊόντα.
Ενθαρρύνετέ το να ζωγραφίσει μια εικόνα και ζητήστε του να σας υπαγορεύσει μια λεζάντα για να την γράψετε από κάτω.
Φτιάξτε μαζί του κάρτες αλληλουχίας και πείτε του να τις βάλει στη σωστή σειρά (π.χ.: ζωγραφίστε 3 εικόνες με ένα παιδί που κρατά μια μπανάνα, ένα παιδί που ξεφλουδίζει μια μπανάνα και ένα παιδί που τρώει μια μπανάνα)
Πείτε του να αναζητήσει γύρω του αντικείμενα που αρχίζουν από διάφορους ήχους (π.χ.: κ, φ, δ).
Κάντε παιχνίδια μαζί του που του ζητούν να βρει ομοιοκαταληξίες.
«Χωρίστε» λέξεις σε συλλαβές χτυπώντας παλαμάκια.
Οι γονείς, λοιπόν, μπορούν να συμβάλουν σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη της σχολικής ετοιμότητας του παιδιού τους. Το κύριο μέλημά τους όμως, δεν πρέπει να είναι η πρόωρη προετοιμασία και αποσπασματική εξάσκηση του παιδιού στη γραφή, στην ανάγνωση και στην αρίθμηση, αλλά να αναπτύξει το παιδί βασικές επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες, οι οποίες το καθιστούν ικανό να ανταποκρίνεται με επιτυχία σε καινούριες, άγνωστες καταστάσεις και να καλλιεργήσουν τις προϋποθέσεις οι οποίες είναι απαραίτητες για τη σχολική του επιτυχία.