blog

Ποιες είναι οι επιπτώσεις ελλειμμάτων στις επιτελικές λειτουργίες;

Ελλείμματα στις επιτελικές λειτουργίες μπορεί να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη λειτουργικότητα ενός παιδιού και να παρουσιάζονται δυσκολίες / ελλείψεις:
  • στη διαμόρφωση νοητικών σχεδίων.
  • στην αξιολόγηση εναλλακτικών σχεδίων δράσης.
  • στην αφηρημένη σκέψη, στην έλλειψη συγκεκριμένων στόχων για το μέλλον.
  • στην ικανότητα αναστολής συμπεριφορών, που έχουν αρνητικές συνέπειες για το άτομο ή παραβιάζουν τους κοινά αποδεκτούς κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς.
  • δυσκολίες στην ανάληψη πρωτοβουλιών.
  • δυσκολίες στην τήρηση μίας προκαθορισμένης στρατηγικής επεξεργασίας και αντίδρασης σε εξωτερικά ερεθίσματα.
  • στην αναμονή.
Επίσης, τα παιδιά με ελλείψεις στην ανάπτυξη των επιτελικών λειτουργιών μπορεί να παρουσιάζουν:
  • Ανεπαρκή ανταπόκριση και προσαρμογή σε νέες συνθήκες.
  • Δυσκολίες προσαρμογής κατά την ένταξη τους στο δημοτικό σχολείο.
  • Μαθησιακές δυσκολίες, όπως:
    • Δυσκολίες κατανόησης του γραπτού και του προφορικού λόγου.
    • Δυσκολίες στην ικανότητα επίλυσης αριθμητικών προβλημάτων.
    • Δυσκολίες στην ικανότητα συγκράτησης  πληροφοριών στη μακροπρόθεσμη μνήμη.
  • Δυσκολίες στον συνεχή έλεγχο και στη ρύθμιση της συμπεριφοράς.
  • Δυσκολίες στη λειτουργική συναισθηματική απόκριση εσωτερικών και εξωτερικών ερεθισμάτων.
  • Δυσκολίες στην προσοχή, όπως:
    • Ικανότητα αντίστασης σε διασπαστικά ερεθίσματα (π.χ. ενώ γράφει την ορθογραφία, κοιτάει τα πουλιά έξω από το παράθυρο).
    • Ικανότητα μετάθεσης της προσοχής από  ένα ερέθισμα σε ένα άλλο (π.χ. δυσκολεύεται να συντονίσει τις ενέργειές του όταν τελειώνει ένα μάθημα και πρέπει να κάνουν ένα άλλο, π.χ. τελείωσε η ορθογραφία και πρέπει να κάνουν μαθηματικά).
    • Ικανότητα της εναλλαγής της προσοχής μεταξύ διαφόρων δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται την ίδια χρονική στιγμή (π.χ. κατά την υπαγόρευση της ορθογραφίας πρέπει, μεταξύ άλλων, να ακούει τί λέει η δασκάλα, να τα γράφει και να σκέφτεται τους αντίστοιχους κανόνες της ορθογραφίας).

Περισσότερα