Αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας

  • Α΄ ΤΕΣΤ
Όταν ένα παιδί τελειώνει το νηπιαγωγείο,  πολλοί γονείς αναρωτιούνται αν  είναι όντως έτοιμο να αρχίσει το σχολείο ή αν είναι ακόμα λίγο ανώριμο για να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της Α’ δημοτικού.
Σήμερα στην Ελλάδα, το μοναδικό κριτήριο για την εγγραφή του παιδιού στην Α΄ τάξη του δημοτικού, είναι η ηλικία του. Όμως, η συμπλήρωση της ηλικίας και μόνο δε σημαίνει απαραίτητα ότι το παιδί όντως έχει την ωριμότητα για επιτυχή φοίτηση στο σχολείο. Για αυτόν τον λόγο, σε όλες τις σύγχρονες ευρωπαϊκές χώρες γίνεται ένας προληπτικός ανιχνευτικός έλεγχος σχολικής ετοιμότητας πριν πάει το παιδί στο σχολείο.
Από το 2007 υπάρχει και στην Ελλάδα για πρώτη φορά η δυνατότητα να εκτιμήσουμε αν ένα παιδί είναι έτοιμο να πάει στην Α΄ δημοτικού με τη χορήγηση του Α΄ ΤΕΣΤ.
Το εν λόγω τεστ, είναι το πρώτο  διαγνωστικό εργαλείο, για την ανίχνευση της σχολικής ετοιμότητας, το οποίο έχει σταθμιστεί αποκλειστικά στην Ελλάδα σε πληθυσμό 2.500 παιδιών προσχολικής ηλικίας και ελέγχει πρώιμες μαθησιακές ικανότητες σε παιδιά που παρακολουθούν το νηπιαγωγείο. Είναι ένα απλό, εύχρηστο και σύντομο προληπτικό τεστ που απευθύνεται σε παιδιά 5-6 ετών, τα οποία πρόκειται να πάνε στην πρώτη τάξη του δημοτικού. Το Α΄ΤΕΣΤ δεν είναι ένα τεστ νοημοσύνης , αλλά εξετάζει κατά πόσο ένα παιδί που τελειώνει το νηπιαγωγείο  είναι μαθησιακά και συναισθηματικά έτοιμο να αρχίσει τη φοίτηση στο δημοτικό σχολείο.
Σχεδιάστηκε από τη Λωρέττα Θωμαΐδου, παιδίατρο – αναπτυξιολόγο, και τον Στέλιο Μαντούδη, εργοθεραπευτή από το Ιατρείο Αναπτυξιακής Παιδιατρικής του Νοσοκομείου Παίδων «Αγία Σοφία». Το Α΄ ΤΕΣΤ προτείνεται από την Παιδιατρική Εταιρεία και έχει αναγνωριστεί από πανεπιστημιακούς φορείς (Ιατρική Σχολή, Τμήματα Επιστημών Υγείας, Παιδαγωγικά Τμήματα) και τα υπουργεία Υγείας και Παιδείας.
Στόχος του Α΄ ΤΕΣΤ είναι να αντιμετωπιστούν έγκαιρα αναπτυξιακά προβλήματα που εμποδίζουν την ομαλή ένταξη  του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον και να προληφθεί η σχολική αποτυχία,  με όλες τις σοβαρές κοινωνικές και ψυχικές διαταραχές που αυτή συνεπάγεται (χαμηλή αυτοεκτίμηση, άρνηση του σχολείου και/ή σχολική φοβία, διαταραχές διαγωγής κτλ).
Η  χορήγησή του Α’ ΤΕΣΤ γίνεται μόνο από εξουσιοδοτημένους θεραπευτές με πιστοποιημένη εκπαίδευση και η εξαγωγή των αποτελεσμάτων πραγματοποιείται  αυτόματα σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, γεγονός που εξασφαλίζει την αντικειμενικότητα του τεστ.
Μετά από τη χορήγηση του Α΄ ΤΕΣΤ δίνεται γραπτή αναφορά των αποτελεσμάτων στους γονείς, οι οποίοι ενημερώνονται από τον θεραπευτή αναλυτικά για τις τυχόν αδυναμίες του παιδιού τους και πώς μπορούν να τις αντιμετωπίσουν, αλλά και για τυχόν εξαιρετικές επιδόσεις του.
Η Καρόλα Folle – Αλέπη έχει εκπαιδευτεί στη χορήγηση της συγκεκριμένης δοκιμασίας και είναι εξουσιοδοτημένος συνεργάτης του Α’ ΤΕΣΤ. 
  • Λογόμετρο
Το ΛΟΓΟΜΕΤΡΟ είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων προφορικού λόγου καθώς και των δεξιοτήτων γραμματισμού κατάλληλο για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (3 - 6 ετών).
Το εργαλείο αυτό αναπτύχθηκε κατά το χρονικό διάστημα 2012-2016 και αποτελείται από μια πλήρη και ψυχομετρικά άρτια συστοιχία δοκιμασιών που έχουν σταθμιστεί σε μαθητικό πληθυσμό από διάφορες περιοχές της Ελλάδας με απώτερο σκοπό να αποτελέσει τη βάση για έγκυρο και έγκαιρο εντοπισμό παιδιών που βρίσκονται σε ομάδα υψηλού κινδύνου για να εμφανίσουν γλωσσικές, αναγνωστικές και ορθογραφικές δυσκολίες κατά τη φοίτησή τους στο ελληνικό Δημοτικό σχολείο
Έχει σχεδιαστεί με βάση τις βασικές διαστάσεις του γλωσσικού συστήματος (εκτός της Φωνητικής), ώστε να καλύπτει όλο το εύρος των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών και έχει τους ακόλουθους στόχους:
  • Την εκτίμηση του προφορικού λόγου των παιδιών ως προς όλα τα υποσυστήματα της γλώσσας (φωνολογία, σημασιολογία, μορφολογία, πραγματολογία) τόσο σε επίπεδο πρόσληψης-κατανόησης όσο και σε επίπεδο έκφρασης-παραγωγής
  • Την εκτίμηση της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών σε επιγλωσσικό και μεταγλωσσικό επίπεδο (φωνολογική και μορφολογική επίγνωση)
  • Την εκτίμηση της ακουστικής κατανόησης τόσο σε επίπεδο ακολουθίας προφορικών οδηγιών όσο και σε επίπεδο απάντησης σε ερωτήσεις κατανόησης προφορικού λόγου
  • Την εκτίμηση της ανάπτυξης δεξιοτήτων γραμματισμού (αναγνώριση γραμμάτων και φθόγγων, γραφή ονόματος, επινοημένη γραφή)
  • Την ανάδειξη των ιδιαίτερων προφίλ των μαθητών, έτσι ώστε να σχεδιαστούν κατάλληλα προγράμματα παρέμβασης για όσους από τους μαθητές παρουσιάζουν ελλείμματα σε συγκεκριμένους τομείς.
Στο Κέντρο Ανάπτυξης και Ψυχοθεραπείας Παιδιών και Ενηλίκων η Καρόλα Φόλλε – Αλέπη έχει πιστοποίηση χορήγησης ΛΟΓΟΜΕΤΡΟΥ (αρ. πιστοποίησης 170616_355)

Περισσότερα

blog

Μεινετε ενημερωμενοι. Νεα, αποψεις και ενδιαφεροντα αρθρα

Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά - μέρες χαράς ή μελαγχολίας;

Αργοπορημένη προσέλευση γονέων και παιδιών στο σχολείο και στα μαθήματά τους – Μηνύματα που στέλνουν οι γονείς