Τα χαρακτηριστικά συμπτώματα που παρουσιάζει ένα παιδί με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής, μοιάζουν πολύ με συμπτώματα/συμπεριφορές του συνόλου των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Παρατηρούνται, όμως, με πολλή μεγαλύτερη συχνότητα (σχεδόν συνέχεια), και σε πολύ πιο έντονο βαθμό και είναι τα εξής:
Η «απροσεξία» είναι η αδυναμία συγκέντρωσης και παρατεταμένης διατήρησης της προσοχής, ιδιαίτερα σε δραστηριότητες αυξημένης δυσκολίας.
Αδυνατεί να εστιάσει την προσοχή του σε λεπτομέρειες ή κάνει λάθη απροσεξίας στο σχολείο κ.λπ.
Δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή του στα καθήκοντά του ή στο παιχνίδι.
Φαίνεται σαν να μην ακούει όταν του μιλούν.
Πολλές φορές, δεν ακολουθεί μέχρι τέλους τις οδηγίες που του δίνονται και αδυνατεί να ολοκληρώσει τις σχολικές του εργασίες.
Δυσκολεύεται να οργανώσει τις δραστηριότητές του.
Αποφεύγει ή είναι απρόθυμο να αναλάβει καθήκοντα τα οποία απαιτούν σταθερή και διαρκή νοητική προσπάθεια (π.χ. σχολική εργασία στο σχολείο και στο σπίτι).
Συχνά χάνει τα πράγματά του (βιβλία, μολύβια, σχολικές εργασίες κ.ο.κ.).
Διασπάται εύκολα η προσοχή του από εξωτερικά ερεθίσματα.
Αρκετές φορές ξεχνά καθημερινές δραστηριότητες.
Η «παρορμητικότητα» ορίζεται ως αδυναμία οργάνωσης και ελέγχου των αντιδράσεων στο επίπεδο του λόγου, των πράξεων και των συναισθημάτων.
Συχνά απαντά απερίσκεπτα, προτού ολοκληρωθούν οι ερωτήσεις.
Εμφανίζει μεγάλη δυσκολία να περιμένει τη σειρά του.
Πολύ συχνά διακόπτει ή «χώνεται» σε συζητήσεις ή παιχνίδια άλλων.
Ο όρος «υπερκινητικότητα» αναφέρεται στην αυξημένη και μη ελεγχόμενη ανάγκη για κινητική δραστηριότητα, ακόμα και σε περιστάσεις που δεν προσφέρονται για ανάλογες δραστηριότητες.Ένα υπερκινητικό παιδί:
κινεί συνέχεια νευρικά τα χέρια και τα πόδια του ή στριφογυρίζει στη θέση του
σηκώνεται όλη την ώρα από τη θέση του μέσα στην τάξη
κινείται υπερβολικά σε χώρους που οι κοινωνικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν
δυσκολεύεται να παίζει ήσυχα ή να ασχολείται με δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου (π.χ. πάζλ, επιτραπέζια κ.ά.)
συνήθως μιλά υπερβολικά
συχνά κινείται χωρίς σκοπό
προβλήματα λόγου
προβλήματα στις σχέσεις με τους συνομήλικους
ελλείψεις στις κοινωνικές δεξιότητες
χαμηλή αυτοεκτίμηση