Ελλείμματα στις επιτελικές λειτουργίες μπορεί να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη λειτουργικότητα ενός παιδιού και να παρουσιάζονται δυσκολίες / ελλείψεις:
στη διαμόρφωση νοητικών σχεδίων.
στην αξιολόγηση εναλλακτικών σχεδίων δράσης.
στην αφηρημένη σκέψη, στην έλλειψη συγκεκριμένων στόχων για το μέλλον.
στην ικανότητα αναστολής συμπεριφορών, που έχουν αρνητικές συνέπειες για το άτομο ή παραβιάζουν τους κοινά αποδεκτούς κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς.
δυσκολίες στην ανάληψη πρωτοβουλιών.
δυσκολίες στην τήρηση μίας προκαθορισμένης στρατηγικής επεξεργασίας και αντίδρασης σε εξωτερικά ερεθίσματα.
στην αναμονή.
Επίσης, τα παιδιά με ελλείψεις στην ανάπτυξη των επιτελικών λειτουργιών μπορεί να παρουσιάζουν:
Ανεπαρκή ανταπόκριση και προσαρμογή σε νέες συνθήκες.
Δυσκολίες προσαρμογής κατά την ένταξη τους στο δημοτικό σχολείο.
Μαθησιακές δυσκολίες, όπως:
Δυσκολίες κατανόησης του γραπτού και του προφορικού λόγου.
Δυσκολίες στην ικανότητα επίλυσης αριθμητικών προβλημάτων.
Δυσκολίες στην ικανότητα συγκράτησης πληροφοριών στη μακροπρόθεσμη μνήμη.
Δυσκολίες στον συνεχή έλεγχο και στη ρύθμιση της συμπεριφοράς.
Δυσκολίες στη λειτουργική συναισθηματική απόκριση εσωτερικών και εξωτερικών ερεθισμάτων.
Δυσκολίες στην προσοχή, όπως:
Ικανότητα αντίστασης σε διασπαστικά ερεθίσματα (π.χ. ενώ γράφει την ορθογραφία, κοιτάει τα πουλιά έξω από το παράθυρο).
Ικανότητα μετάθεσης της προσοχής από ένα ερέθισμα σε ένα άλλο (π.χ. δυσκολεύεται να συντονίσει τις ενέργειές του όταν τελειώνει ένα μάθημα και πρέπει να κάνουν ένα άλλο, π.χ. τελείωσε η ορθογραφία και πρέπει να κάνουν μαθηματικά).
Ικανότητα της εναλλαγής της προσοχής μεταξύ διαφόρων δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται την ίδια χρονική στιγμή (π.χ. κατά την υπαγόρευση της ορθογραφίας πρέπει, μεταξύ άλλων, να ακούει τί λέει η δασκάλα, να τα γράφει και να σκέφτεται τους αντίστοιχους κανόνες της ορθογραφίας).