Η Κόρπα (2012), σε μια επισκόπηση της βιβλιογραφίας σχετικά με έρευνες που εξετάζουν τα αποτελέσματα στην εκπαίδευση επιτελικών λειτουργιών, καταλήγει στο συμπεράσμα πως η βελτίωση των επιτελικών λειτουργιών με στοχευμένες παρεμβάσεις είναι εφικτή και επιθυμητή και πως η κρίσιμη περίοδος ανάπτυξης των δεξιοτήτων προσοχής, μίας από τις βασικές επιτελικές λειτουργίες, είναι η ηλικία 2 – 5 χρονών. Ακόμα, επισημαίνει πως ένα πρόγραμμα εξάσκησης προσοχής πρέπει να έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
να κάνει χρήση ειδικού εκπαιδευτικού υλικού για την εξάσκηση των δεξιοτήτων της προσοχής και της συγκέντρωσης (π.χ. Πρόγραμμα ΕΠΙΤΕΛΩ).
να έχει στόχο τη βελτίωση των επιτελικών δεξιοτήτων με συνεχή εξάσκηση.
να εφαρμόζεται σε παιδιά ηλικίας 4;6 έως 8 χρονών.
να γίνεται χρήση ενισχυτών για τη συντήρηση της προσοχής.
να αυξομειώνει ο θεραπευτής τη δυσκολία της άσκησης, ανάλογα με το γνωστικό επίπεδο του παιδιού, με το επίπεδο της εγρήγορσής του και την ικανότητά του για αυτοέλεγχο.
Πολύ καλά αποτελέσματα έχει η «εκπαίδευση» των παιδιών μέσα από καθημερινές καταστάσεις, οι οποίες στοχεύουν στην ενίσχυση της συγκέντρωσης και της προσοχής!!
Πρόγραμμα ανάπτυξης των επιτελικών λειτουργιών στο Κέντρο Ανάπτυξης και Ψυχοθεραπείας Παιδιών και Ενηλίκων.
Αρχικά, γίνεται η αξιολόγηση των δυσκολιών των παιδιών στις συγκεκριμένες λειτουργίες, χρησιμοποιώντας, μεταξύ άλλων, τα εξής αξιολογητικά εργαλεία:
Αξιολόγηση Επιτελικών Λειτουργιών στο Δημοτικό σχολείο
Τεστ Μνήμης
Τεστ Συγκέντρωσης και Προσοχής
Στη συνέχεια, έπειτα από αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, αλλά και τη συγκέντρωση πληροφοριών από την παρατήρηση των θεραπευτών, σχεδιάζεται ένα εξατομικευμένο ατομικό ή και ομαδικό πρόγραμμα παρέμβασης, εστιασμένο στις δυσκολίες του παιδιού, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει:
Συμβουλευτική γονέων για θέματα γύρω από την οργάνωση της καθημερινότητας του παιδιού.
Εκπαίδευση γονέων, για τη συνέχιση του προγράμματος στο σπίτι με το κατάλληλο υλικό που παρέχεται από το κέντρο.
Ασκήσεις για τη βελτίωση της μνήμης, της προσοχής, της οργάνωσης ενός έργου και της συγκέντρωσης.
Ποικίλα προγράμματα με ηλεκτρονικά μέσα, εστιασμένα στην εξάσκηση των επιτελικών λειτουργιών (π.χ. Πρόγραμμα ΕΠΙΤΕΛΩ).
Βιωματικές δραστηριότητες, που απαιτούν συντονισμό πολλών λειτουργιών.
Πρόγραμμα εκμάθησης- αναγνώρισης και διαχείρισης συναισθημάτων.
Πρόγραμμα προαγωγής της γνωστικής ευελιξίας.