Τί μπορώ να κάνω για να ενισχύσω την αυτοεκτίμησή μου και να έχω περισσότερη αυτοπεποίθηση;

Την αυτοπεποίθησή μας μπορούμε να ενισχύουμε καθημερινά με απλές ασκήσεις.
  • Γνωρίστε τον εαυτό σας καλύτερα! Αν ανακαλύψετε τις δυνατότητες και τις δυνάμεις σας ενισχύετε αυτόματα και τη θετική εικόνα του εαυτού σας.
  • Ενισχύστε τις γνώσεις σας και αυξήστε τις δραστηριότητές σας, γιατί όταν νιώσει ο άνθρωπος ότι εξελίσσεται, αισθάνεται και καλύτερα με τον εαυτό του. Μάθετε μια ξένη γλώσσα που σας ενδιαφέρει, πηγαίνετε σε μια σχολή χορού, μάθετε καινούργιες συνταγές μαγειρικής, διαβάστε βιβλία για θέματα που σας ενδιαφέρουν – δεν έχει σημασία τι θα κάνετε. Σημασία έχει να δραστηριοποιηθείτε, να γίνει πιο πλούσια η ζωή σας, να γνωρίσετε τον εαυτό σας – και τα όρια του εαυτού σας- καλύτερα. Ανακαλύψτε τί σας εκφράζει, αλλά και τί δεν σας ταιριάζει.
  • Προσπαθήστε να δείτε τον εαυτό σας χωρίς να τον συγκρίνετε με τους άλλους ή με ένα ιδανικό άτομο της φαντασίας σας που δεν πρόκειται να είστε ποτέ.
  • Κάντε μια λίστα με τα στοιχεία που σας αρέσουν στον εαυτό σας, όσο «ασήμαντα» και να σας φαίνονται.
  • Κάντε μια λίστα με τα θετικά και με τις επιτυχίες της ημέρας σας, όσο μικρές και να είναι (π.χ. Κατάφερα να ζητήσω το ξεροψημένο ψωμί στο φούρνο, αντί το μισοψημένο που ήθελε να μου δώσει ο φούρναρης.)
  • Καταγράψτε τρόπους με τους οποίους θα νιώθετε καλύτερα, που δεν κοστίζουν σε χρήμα, που δεν εξαρτώνται από άλλα άτομα και που δεν έχουν σχέση με το φαγητό, π.χ. να κάνω μια βόλτα στην εξοχή, να χαζέψω τις βιτρίνες κτλ.
  • Κρατήσετε μια αντικειμενική στάση απέναντι στις αντιξοότητες και τις καθημερινές δυσκολίες (απρόοπτα, ατυχίες κτλ.) και μην τις αντιμετωπίζετε ως αδικίες ή αποδείξεις για το πόσο ανίκανοι είστε, αλλά ως φαινόμενα που κανείς δεν αποφεύγει στη ζωή του. Δείτε τα ως θέματα που θέλουν μια λύση και όχι ως ατυχίες που πρέπει να υπομείνετε ή να λυπάστε για αυτές.
  • Ψάξτε για λύσεις αντί να μοιράζετε κατηγορίες και τιμωρίες και να ψάχνετε για το ποιος φταίει.
  • Κάντε κάθε μέρα λίγη άσκηση στο να επιχειρείτε πράγματα που θέλετε, μικρά έστω και όχι τόσο σημαντικά, χωρίς να πρέπει να στεφθούν με επιτυχία και τολμήστε να κάνετε κάτι που δεν έχετε κάνει ποτέ. Για παράδειγμα, πηγαίνετε σε ένα μαγαζί, δοκιμάστε διάφορα ρούχα και μετά να μη πάρετε τίποτα, λέγοντας ότι θα το σκεφτείτε, ή ζητήστε μια καλύτερη τιμή για κάτι. Δεν έχει σημασία να πετύχετε αυτό που θα προσπαθήσετε. Σημασία έχει ότι θα διεκδικήσετε αυτό που θέλετε ή θα κάνετε μια προσπάθεια για κάτι. Μια «αποτυχία» δεν σας υποβιβάζει, απλά σας δείχνει τα όρια των άλλων και σας δίνει πολύτιμες πληροφορίες για το πως μπορείτε να πετύχετε αυτό που θέλετε και τί πρέπει να αλλάξετε.
  • Με τη μέθοδο «καταιγισμός ιδεών» (brainstorming) καταγράψτε για ένα χρονικό διάστημα 10 έως 30 λεπτών όλα τα πράγματα που δε σας αρέσουν στον εαυτό σας, όπως έρχονται στο μυαλό σας, χωρίς να τα επεξεργάζεστε νοητικά («Δεν θα μπορέσω να το αλλάξω ποτέ.») ή να τα κρίνετε («Αυτό είναι γελοίο.»). Στη συνέχεια φτιάξτε έναν πίνακα με 3 στήλες και κατηγοριοποιήσετε σε αυτές τα πράγματα από την παραπάνω λίστα. Στην πρώτη στήλη γράψτε τα πράγματα που δε σας αρέσουν στον εαυτό σας τα οποία όμως δεν είναι δυνατόν να αλλάξουν (π.χ. «Δεν μου αρέσει το ύψος μου».) Στη δεύτερη στήλη γράψτε τα πράγματα που μπορείτε να αλλάξετε ή να αρχίσετε να αλλάζετε άμεσα μόνη / μόνος σας (π.χ. «Δε μου αρέσει ότι είμαι υπέρβαρη.») και στην τρίτη στήλη γράψτε πράγματα που μπορούν να αλλάξουν μακροπρόθεσμα και που δεν εξαρτώνται μόνο από εσάς (π.χ. «Δεν μου αρέσει η δουλειά που κάνω.») Στη συνέχεια, διαβάστε τα πράγματα στην πρώτη στήλη και σκεφτείτε πόσο πολύ στο παρελθόν έχετε ασχοληθεί με γεγονότα που δεν αλλάζουν σπαταλώντας άσκοπα ενέργεια, δύναμη και χρόνο με μοναδικό αποτέλεσμα να υποβιβάζετε την εικόνα του εαυτού σας και να παραμένετε στην απραξία. Με τη συνειδητοποίηση αυτή, ξεγράψτε με ένα μεγάλο Χ την πρώτη στήλη και δώστε μια υπόσχεση στον εαυτό σας ότι θα επενδύστε από εδώ και πέρα τη δύναμή σας σε κάτι που μπορείτε να αλλάξετε. Μετά διαβάστε τη δεύτερη στήλη και επιλέξτε από τη λίστα κάτι που θέλετε να αλλάξετε στον εαυτό σας (π.χ. να αδυνατίσετε), γράψτε τα διάφορα βήματα που χρειάζεται αυτή η αλλαγή (π.χ. να πάτε γυμναστήριο, να επισκεφτείτε έναν διαιτολόγο κτλ. ) και τέλος, υπολογίστε πότε θα δείτε τα πρώτα, έστω πολύ μικρά, αποτελέσματα αυτής της αλλαγής (π.χ. μετά από μια εβδομάδα θα έχετε χάσει 1 κιλό) και πότε θα δείτε μεγαλύτερες αλλαγές (π.χ. σε ένα μήνα μπορείτε να φορέσετε ένα αγαπημένο σας παντελόνι). Με αυτόν τον τρόπο, βάζετε μικρούς, πραγματοποιήσιμους στόχους με μεγάλη πιθανότητα επιτυχίας, η οποία σας βοηθά να βάλετε και άλλους, μεγαλύτερους στόχους.
  • Τέλος, διαβάζοντας τα πράγματα που έχετε γράψει στην τρίτη στήλη (πράγματα που δεν εξαρτώνται μόνο από εσάς) σκεφτείτε, τι μπορείτε να κάνετε εσείς για να πραγματοποιηθούν αυτές οι αλλαγές (π.χ. να στείλετε βιογραφικά), χωρίς να αδρανοποιηθείτε επειδή νομίζετε ότι η δική σας προσπάθεια παίζει μόνο έναν πάρα πολύ μικρό ρόλο σε σχέση με τους εξωτερικούς παράγοντες (π.χ. οικονομική κρίση, μεγάλη ανεργία).

Περισσότερα

blog

Μεινετε ενημερωμενοι. Νεα, αποψεις και ενδιαφεροντα αρθρα

Βλάπτεται η ψυχική υγεία του παιδιού μου μέσω της καραντίνας με όλα τα περιοριστικά μέτρα;

Με βάση τα νέα δεδομένα που επικρατούν τους τελευταίους μήνες λόγω του κορονοϊού η καθημερινότητα μας έχει αλλάξει αρκετά.

Τί είναι οι «επιτελικές λειτουργίες»

Οι επιτελικές λειτουργίες (executive functions) είναι σύμφωνα με τον Funahashi (2001) «το προϊόν της συντονισμένης λειτουργίας ποικίλων διεργασιών