Ο όρος «φυσικές συνέπειες» αναφέρεται στο ότι θα πρέπει να μάθουμε στο παιδί μας την σχέση αιτίου – αποτελέσματος. Μέσα σε ασφαλή πλαίσια, αφήνουμε το παιδί να πειραματιστεί και να έχει την εμπειρία των συνεπειών εσφαλμένων επιλογών, η οποία είναι ένα πολύτιμο μάθημα ζωής και βοηθά τα παιδιά να γίνουν πιο υπεύθυνα. Πολλοί γονείς, θέλοντας να προστατέψουν τα παιδιά τους από αρνητικά βιώματα, επεμβαίνουν και το παιδί δεν μαθαίνει τα επακόλουθα των πράξεών του, με αποτέλεσμα την έλλειψη πολύτιμων, μερικές φορές δυσάρεστων αλλά και πάλι πολύτιμων, εμπειριών.
Παράδειγμα - σχολικές εργασίες
Ένα παιδί που του δημοτικού δεν μπορεί να γίνει υπεύθυνο, εάν ο γονέας είναι συνέχεια «πάνω στο κεφάλι του» για να κάνει τις εργασίες του, ώστε να είναι «διαβασμένο» στο σχολείο. Σε αυτή την περίπτωση, αυτό που πρέπει να κάνουμε για να ενισχύσουμε την υπευθυνότητα του και για να μάθει να δέχεται τις φυσικές συνέπειες των πράξεών του είναι να ακολουθήσουμε ορισμένα βήματα. Αρχικά, λοιπόν, ασφαλώς και βοηθάμε το παιδί στη μελέτη του, αλλά αν δεν έχει διαβάσει τα μαθήματά του μέχρι μια συγκεκριμένη ώρα, θα πρέπει να κλείσουν τα βιβλία και το παιδί πρέπει να πάει «αδιάβαστο» στο σχολείο, ώστε να βιώσει τις φυσικές συνέπειες (π.χ. την παρατήρηση από τη δασκάλα) αυτής της συμπεριφοράς. Πρέπει να περάσουμε στο παιδί το μήνυμα, ότι το ίδιο επιλέγει να πάει αδιάβαστο στο σχολείο και θα πρέπει να είναι έτοιμο να δεχτεί και τις φυσικές συνέπειες από αυτή του την επιλογή.