Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους ενδείκνυται η χορήγηση ενός τεστ νοημοσύνης, όπως π.χ. για την αντικειμενική και επίσημη εκτίμηση:
του νοητικού δυναμικού ενός παιδιού, προκειμένου να γίνει σωστός σχεδιασμός του εκπαιδευτικού του προγράμματος,
των ιδιαίτερων δυνατοτήτων και αδυναμιών ενός παιδιού για την όσο γίνεται καλύτερη ανάπτυξη του δυναμικού του
του επιπέδου νοητικής υστέρησης για τον εισηγητικό φάκελο παροχών αναπηρίας ασθενούς με νοητική υστέρηση
Επίσης, χρειάζεται η εκτίμηση του νοητικού δυναμικού για την διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών ή ειδικών μαθησιακών δυσκολιών (δυσλεξία), καθώς και για την εκτίμηση χαρισματικών παιδιών.
Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει ομοφωνία στην επιστημονική κοινότητα για το αν όντως τα τεστ νοημοσύνης μετρούν επαρκώς το νοητικό δυναμικό ενός ατόμου και πόσο ακριβής είναι η μέτρηση αυτή. Επίσης, υπάρχει διαφωνία για το αν το σύνολο των πνευματικών λειτουργιών ενός ατόμου μπορεί να προσδιοριστεί με μία τιμή μόνο ή αν η έννοια μίας «πολλαπλής νοημοσύνης», όπως την διατύπωσε για πρώτη φορά ο Gardner (Gardner, 1983), εξηγεί καλύτερα το μεγάλο εύρος των ικανοτήτων που οι άνθρωποι εκδηλώνουν. Η επιστημονική κοινότητα ωστόσο συμφωνεί ότι ο δείκτης νοημοσύνης προσφέρει πολλές πληροφορίες, απαραίτητες για τους παραπάνω αναφερόμενους λόγους, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εκφράσει από μόνος του το άτομο στο σύνολό του.
Τα τεστ νοημοσύνης χορηγούνται μόνο από ψυχολόγους, οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί στην ψυχομετρία, καθώς και στην χορήγηση του όποιου τεστ και έχουν εμπειρία τόσο στη χορήγησή του, όσο και στην αξιολόγηση και ερμηνεία του.