Πώς μετρά ένα τεστ νοημοσύνης την ευφυία ενός ατόμου; | Καρόλα Φόλλε Αλέπη - Ψυχολόγος Καλαμάτα

Πώς μετρά ένα τεστ νοημοσύνης την ευφυία ενός ατόμου;

Η σύγχρονη ψυχομετρική αντίληψη διαφοροποιεί τον Δ.Ν. των παιδιών από τον Δ.Ν. των ενηλίκων.
Ο παιδικός Δ.Ν. ορίζεται ως το πηλίκο της νοητικής ηλικίας ενός παιδιού (δηλ. η ηλικία που αντιστοιχεί στις πραγματικές νοητικές ικανότητές του)  ως προς τη χρονολογική του ηλικία (δηλ. η πραγματική του ηλικία) πολλαπλασιαζόμενο επί 100.
Παράδειγμα:
Με αυτό το σκεπτικό, ένα παιδί ηλικίας 5 χρονών (χρονολογική ηλικία), το οποίο έχει νοητικές ικανότητες ενός παιδιού 5 χρονών, βρίσκεται σε ένα επίπεδο που περιμένουμε κατά μέσο όρο και έχει Δ.Ν. 100, δηλ. 5/5Χ100 = 100
Ένα παιδί με χρονολογική ηλικία 5 χρονών με τις νοητικές ικανότητες του μέσου παιδιού 7 χρονών έχει Δ.Ν.  (7/5x100) = 140 και το νοητικό του δυναμικό βρίσκεται  πολύ παραπάνω από το μέσο παιδί της ηλικίας του.
Από την άλλη πλευρά, όταν έχουμε ένα παιδί ηλικίας 5 χρονών (χρονολογική ηλικία) που έχει νοητικές ικανότητες ενός παιδιού 3 χρονών (νοητική ηλικία) έχει ένα Δ.Ν. (3/5 x100) = 60 και το νοητικό του δυναμικό βρίσκεται πολύ κάτω από το αναμενόμενο της ηλικίας του.
Ο Δ.Ν. των ενηλίκων ορίζεται ως η σπανιότητα της νοητικής  επίδοσης ενός ενήλικα στον γενικό, μη επιλεγμένο πληθυσμό. Η σπανιότητα της επίδοσης ορίζεται από την απόσταση της επίδοσης ενός ατόμου από το μέσο όρο του πληθυσμού (Δ.Ν. 100).
Παράδειγμα:
Ένας Δ.Ν. 135 σε ένα ενήλικο άτομο είναι πάνω από το μέσο όρο των ατόμων ίδιας ηλικίας και φύλου και στατιστικά αναμενόμενος μόνο από το 2,2 % του γενικού πληθυσμού, είναι δηλαδή αρκετό σπάνιος. Ένα άτομο με αυτό το δείκτη νοημοσύνης βρίσκεται σε «ανώτατο επίπεδο νοημοσύνης», σύμφωνα με την κατάταξη του Wechsler (Flanagan, D.P. & Alfonso, V.C., 2017).
Από την άλλη πλευρά, ένα άτομο με Δ.Ν. 65 βρίσκεται  κάτω από το μέσο όρο της ομάδας αναφοράς του και είναι στατιστικά αναμενόμενος πάλι μόνο από το 2,2 % του γενικού πληθυσμού. Ένα άτομο με αυτό το δείκτη νοημοσύνης βρίσκεται σε επίπεδο «εξαιρετικό χαμηλό», σύμφωνα με την κατάταξη του Wechsler (Flanagan, D.P. & Alfonso, V.C., 2017).

Περισσότερα

blog

Μεινετε ενημερωμενοι. Νεα, αποψεις και ενδιαφεροντα αρθρα

«Από μπαλέτο στο σκάκι… και μετά προπόνηση!» Πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες είναι… πολλές;

Στις ελληνικές οικογένειες, είναι συχνό φαινόμενο τα παιδιά να έχουν περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες κι από έναν ενήλικα επαγγελματία: αγγλικά, μουσική, αθλήματα, ρομποτική, σκάκι, ζωγραφική… και ο κατάλογος δεν έχει τέλος.

Πότε να επισκεφτώ έναν ψυχολόγο;

Η επίσκεψη σε έναν ψυχολόγο δεν προϋποθέτει απαραίτητα την ύπαρξη σοβαρής ψυχικής διαταραχής – είναι, πάνω απ’ όλα, μια πράξη φροντίδας του εαυτού μας.
Θέλετε στο email σας τα τελευταία μας άρθρα;

επικοινωνια

 
* παρακαλώ συμπληρώστε το ονοματεπώνυμο και το εμαιλ
* Ευχαριστούμε. Θα επικοινωνήσουμε μαζί σας σύντομα.
espa