Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της γλωσσικής καθυστέρησης;
Παρακάτω αναφέρονται παραδείγματα ελλειμμάτων στην ομιλία ανά ηλικία, τα οποία θα πρέπει να κινητοποιούν γενικότερα τους γονείς, καθώς μπορούν να είναι ενδείξεις ύπαρξης γλωσσικής καθυστέρησης, αλλά και άλλων αναπτυξιακών διαταραχών:
Το παιδί σε ηλικία
2 μηνών: δεν ανταποκρίνεται σε περιβαλλοντικούς θορύβους
6 – 9 μηνών: δεν μιμείται ήχους ομιλίας των ενηλίκων
6 – 12 μηνών: δεν βαβίζει (επανάληψη συλλαβών, όπως «μα – μα»)
13 – 18 μηνών: δεν επικοινωνεί με ομιλία και δεν δείχνει με το δάκτυλό του αυτό που
θέλει (δακτυλοδείξιμο)
18 μηνών: δεν έχει πει τις πρώτες του λεξούλες (π.χ. μαμά, μπαμπά)
24 μηνών: χρησιμοποιεί μεμονωμένες λέξεων μόνο και δεν να σχηματίζει προτάσεις δύο
ή τριών λέξεων
24 μηνών: δεν κατανοεί και δε δείχνει τα μέρη του σώματός του
24 μηνών: δεν εκτελεί απλές εντολές (π.χ. «Δώσε μου την μπάλα»)
24 μηνών και άνω: δεν κατανοεί ακόμα πολλές λέξεις
24 – 36 μηνών: δεν μπορεί να εκφράσει τις επιθυμίες του με τη χρήση του ρήματος «θέλω»
24 μηνών: δεν ενδιαφέρεται για ανθρώπους ή για κάποιο παιχνίδι
24 – 36 μηνών: δεν κάνει χρήση προτάσεων που εισάγονται με το «ποιος;», «πώς;» και «γιατί;»
36 μηνών και άνω: παρουσιάζει ακατάληπτη ομιλία
Αν οι γονείς παρατηρήσουν κάποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά, θα πρέπει να απευθυνθούν σε έναν λογοθεραπευτή, ο οποίος θα προβεί αρχικώς στην αξιολόγηση των δυσκολιών του παιδιού και στη συνέχεια, αν χρειαστεί, παραπέμπει και σε άλλες ειδικότητες, για την ακριβή διάγνωση των δυσκολιών του παιδιού. Αμέσως μετά θα σχεδιάσει το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα παρέμβασης για το παιδί με στόχο τη βελτίωση των δυσκολιών του σε όλους τους τομείς και την ομαλή του ένταξη σε όλα τα κοινωνικά περιβάλλοντα που εντάσσεται π.χ. σχολείο, οικογένεια, εξωσχολικές δραστηριότητες κ.ά.
Μεινετε ενημερωμενοι. Νεα, αποψεις και ενδιαφεροντα αρθρα
«Μαμά, δεν το τρώω!» Όταν το φαγητό γίνεται «μάχη».
Το παιδί μου δεν κάθεται στο τραπέζι και συχνά αναγκάζομαι να χρησιμοποιήσω κάποιο βίντεο για να του αποσπάσω την προσοχή. Η διαδικασία του γεύματος μοιάζει με κυνηγητό ή μάχη. Τι να κάνω;
Λογοθεραπεία – Εργοθεραπεία: Πως θα καταλάβω τι χρειάζεται ένα παιδί ή ένας ενήλικας;
«Από μπαλέτο στο σκάκι… και μετά προπόνηση!» Πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες είναι… πολλές;
Στις ελληνικές οικογένειες, είναι συχνό φαινόμενο τα παιδιά να έχουν περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες κι από έναν ενήλικα επαγγελματία: αγγλικά, μουσική, αθλήματα, ρομποτική, σκάκι, ζωγραφική… και ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Πότε να επισκεφτώ έναν ψυχολόγο;
Η επίσκεψη σε έναν ψυχολόγο δεν προϋποθέτει απαραίτητα την ύπαρξη σοβαρής ψυχικής διαταραχής – είναι, πάνω απ’ όλα, μια πράξη φροντίδας του εαυτού μας.
«Μαμά, δεν το τρώω!» Όταν το φαγητό γίνεται «μάχη».
Το παιδί μου δεν κάθεται στο τραπέζι και συχνά αναγκάζομαι να χρησιμοποιήσω κάποιο βίντεο για να του αποσπάσω την προσοχή. Η διαδικασία του γεύματος μοιάζει με κυνηγητό ή μάχη. Τι να κάνω;
Λογοθεραπεία – Εργοθεραπεία: Πως θα καταλάβω τι χρειάζεται ένα παιδί ή ένας ενήλικας;
«Από μπαλέτο στο σκάκι… και μετά προπόνηση!» Πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες είναι… πολλές;
Στις ελληνικές οικογένειες, είναι συχνό φαινόμενο τα παιδιά να έχουν περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες κι από έναν ενήλικα επαγγελματία: αγγλικά, μουσική, αθλήματα, ρομποτική, σκάκι, ζωγραφική… και ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Πότε να επισκεφτώ έναν ψυχολόγο;
Η επίσκεψη σε έναν ψυχολόγο δεν προϋποθέτει απαραίτητα την ύπαρξη σοβαρής ψυχικής διαταραχής – είναι, πάνω απ’ όλα, μια πράξη φροντίδας του εαυτού μας.
«Μαμά, δεν το τρώω!» Όταν το φαγητό γίνεται «μάχη».
Το παιδί μου δεν κάθεται στο τραπέζι και συχνά αναγκάζομαι να χρησιμοποιήσω κάποιο βίντεο για να του αποσπάσω την προσοχή. Η διαδικασία του γεύματος μοιάζει με κυνηγητό ή μάχη. Τι να κάνω;
Λογοθεραπεία – Εργοθεραπεία: Πως θα καταλάβω τι χρειάζεται ένα παιδί ή ένας ενήλικας;