Η σχολική χρονιά ξεκινά, τα τετράδια μυρίζουν καινούργια και τα ημερολόγια γεμίζουν χρώματα — όχι από μαρκαδόρους, αλλά από… δραστηριότητες!
Στις ελληνικές οικογένειες, είναι συχνό φαινόμενο τα παιδιά να έχουν περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες κι από έναν ενήλικα επαγγελματία: αγγλικά, μουσική, αθλήματα, ρομποτική, σκάκι, ζωγραφική… και ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Η αλήθεια είναι ότι οι εξωσχολικές δραστηριότητες είναι σπουδαίες – καλλιεργούν δεξιότητες, διευρύνουν τα ενδιαφέροντα και βοηθούν τα παιδιά να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους. Όμως, όπως όλα στη ζωή, χρειάζονται μέτρο και σκέψη.
Με ποια κριτήρια επιλέγουμε δραστηριότητες
Το ενδιαφέρον του παιδιού – Όχι, δεν χρειάζεται να γίνει και βιολιστής και ποδοσφαιριστής και προγραμματιστής ταυτόχρονα. Ρωτήστε το παιδί τι του αρέσει. Μπορεί να σας εκπλήξει (ή να σας γλιτώσει από μερικά δίδακτρα!).
Ηλικία και αναπτυξιακό στάδιο – Άλλες ανάγκες έχει ένα παιδί στο νηπιαγωγείο και άλλες στο γυμνάσιο. Δεν χρειάζεται να ξεκινήσει «καριέρα» στα 4.
Ισορροπία χρόνου – Αν το παιδί τρέχει από το σχολείο στο φροντιστήριο και από εκεί στο μπαλέτο χωρίς να προλαβαίνει να… ανασάνει, κάτι δεν πάει καλά.
Χαρά, όχι άγχος – Στόχος είναι να περνάει όμορφα, όχι να γεμίζει άγχος επειδή έχει «πολλά να προλάβει».
Τι πρέπει να προσφέρουν στο παιδί
Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων (φίλοι, συνεργασία, σεβασμός κανόνων)
Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης (βλέπει ότι τα καταφέρνει σε κάτι που του αρέσει)
Άσκηση σώματος και πνεύματος (όχι μόνο διάβασμα, όχι μόνο οθόνες)
Ευκαιρίες για δημιουργικότητα και φαντασία
Αν μια δραστηριότητα του προκαλεί περισσότερο… πανικό παρά χαρά, μάλλον δεν είναι η κατάλληλη.
Οι «ελεύθερες» ώρες δεν είναι χαμένος χρόνος
Αντιθέτως, είναι πολύτιμες!
Οι ώρες χωρίς πρόγραμμα είναι μια ευκαιρία για το παιδί:
να ξεκουραστεί, γιατί ναι… είναι και αυτό άνθρωπος,
να παίξει ελεύθερα, να φτιάξει φανταστικά κάστρα από μαξιλάρια ή να «μαγειρέψει» πλαστικά λαχανικά,
να ασκηθεί στην αυτοαπασχόληση, χωρίς να περιμένει πάντα «ψυχαγωγό»,
να περάσει χρόνο με τους γονείς και τα αδέλφια του, κάνοντας μαζί «δουλειές» (ακόμα κι αν αυτό είναι να ξεσκονίσουν παρέα με μουσική στη διαπασών),
και – το πιο σημαντικό – να μάθει να αντιμετωπίζει τη “βαρεμάρα”. Γιατί από τη βαρεμάρα γεννιούνται οι πιο δημιουργικές ιδέες!
Λίγο απ’ όλα, αλλά με μέτρο
Δεν θέλουμε να γεμίσουμε τα παιδικά χρόνια με «υποχρεώσεις», αλλά με εμπειρίες που χαρίζουν χαμόγελα.
Λίγες και καλά επιλεγμένες δραστηριότητες, σε συνδυασμό με ελεύθερο χρόνο, δίνουν στα παιδιά χώρο να μεγαλώσουν ισορροπημένα, χαρούμενα και γεμάτα αυτοπεποίθηση.
Αφήστε λοιπόν και λίγο χώρο στο πρόγραμμά του για… τίποτα. Το «τίποτα» είναι μερικές φορές το πιο δημιουργικό κάτι!