blog

Δεξιότητες επικοινωνίας

Είναι γεγονός, ότι φορώντας τη μάσκα δυσχεραίνεται κατά ένα μέρος η επικοινωνία του παιδιού με τον γονέα, τον εκπαιδευτικό  και γενικότερα με τον συνομιλητή του. Αυτό συμβαίνει επειδή καλύπτονται πολλά μέρη του προσώπου, τα οποία σχετίζονται με τα μη- λεκτικά στοιχεία επικοινωνίας, όπως οι εκφράσεις του στόματος και  το χαμόγελο, αλλά και επειδή επηρεάζονται αρνητικά και κάποια λεκτικά στοιχεία (π.χ. μειώνεται η ένταση της φωνής και δεν ακούει το παιδί αυτό που λέει ο γονιός με την ίδια ένταση).
Σύμφωνα με όσα έχουν επιβεβαιωθεί ερευνητικά (π.χ. σε παιδιά με τύφλωση ή κώφωση), υποθέτουμε πως σύντομα τα παιδιά θα επικεντρωθούν και σε άλλα μη λεκτικά στοιχεία, όπως η έκφραση των ματιών, ο τόνος και η διακύμανση της φωνής, η στάση του σώματος, έτσι ώστε να αναπληρώσουν κατά ένα μέρος τα στοιχεία στα οποία δεν έχουν πρόσβαση λόγω της μάσκας. 
Το ίδιο υποθέτουμε πως θα συμβεί και με την δική τους έκφραση. Τα παιδιά δηλαδή θα μάθουν να δίνουν έμφαση σε άλλα εκφραστικά μέσα και τελικά θα μπορούν να μεταφέρουν τα ίδια μηνύματα με τη μάσκα, όπως και χωρίς αυτήν. Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα μέσα στην ημέρα τα παιδιά βρίσκονται με το στενό οικογενειακό περιβάλλον, όπου κανένας δεν φοράει μάσκα και επομένως, δεν υπάρχουν οι παραπάνω περιορισμοί.
Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους με τις παρακάτω ενέργειες:
  • Παιχνίδια παντομίμας:
Με αυτό το είδος παιχνιδιού, τα παιδιά καλούνται να επικεντρωθούν στα μη λεκτικά στοιχεία της επικοινωνίας, αναπληρώνοντας με αυτό τον τρόπο τις μειωμένες ευκαιρίες παρατήρησης των συνανθρώπων τους λόγω της κοινωνικής απόστασης και της χρήσης μάσκας. 
  • Επιτραπέζια παιχνίδια: 
Όλα τα επιτραπέζια παιχνίδια δίνουν την ευκαιρία στους παίκτες για έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων, βελτίωση του αυτοελέγχου, συνεργασία και πρωτοβουλία, δεξιότητες δηλαδή οι οποίες δεν εξασκούνται στην καραντίνα στον ίδιο βαθμό με πριν. 
  • Συναντήσεις συζήτησης:
Πολύ βοηθητικό είναι επίσης, η οικογένεια να μαζεύεται κάθε μέρα για λίγο και να συζητά κάποια θέματα, ίσως με τη βοήθεια κάποιου οπτικού υλικού. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να δουν video από περασμένες διακοπές, να θυμόνται μαζί κοινά βιώματα, να γελάνε με γεγονότα που έχουν συμβεί κ.τ.λ. Με τον τρόπο αυτό, ειδικά τα παιδιά εξασκούνται σε δεξιότητες επικοινωνίας και ακρόασης, με έναν πολύ ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο.